Vörtbröd


posted by Hasse on , ,

No comments

Jag gillar vörtbröd men tycker att de som går att köpa i affärn är lite tråkiga.
Till saken hör att min mamma bakar ett helt makalöst vörtbröd som får allt annat jag provat att blekna. Nu hade jag ju kunna ta hennes recept, men var är utmaningen i det?
Nä, här ska hittas ett eget recept, helst egenkomponerat men jag måste ju börja nånstans för att lära mig så jag plockade fram Jan Hedh's bok "Bröd" och hittade ett vörtbrödsrecept.
Hans bröd är generellt otroligt goda, tyvärr gör han sjukt krångliga recept men det får man väl leva med. Så hur smakade vörtbrödet då?
Jodå.
Värt allt pyssel och krångel, SUPERGOTT!

Får man inte tag i flytande vört så kan man koka ner 500 g svagdricka till 100 g.

Vörtbröd från Jan Hedh (halv sats)

Skållning:
100 g svagdricka
50 g fint rågmjöl

Koka upp svagdrickan och häll över mjölet.
Rör till en slät smet med degkrok i ca 30 min.

Raskdeg:
50 g svagdricka
40 g jäst
50 g fint rågmjöl

Tillsätt svagdrickan till skållningen och blanda väl.
Tillsätt jäst och mjöl och kör i degblandaren i 10 minuter.
Täck med en bakduk och låt jäsa i 30 minuter.
Lägg russinen i rikligt med kallt vatten i 30 miuter.
Låt russinen rinna av i en sil

Bortgörning:
70 g svagdricka
130 g mörk sirap
100 g flytande vört
3 g malen pomerans
1 g malen kryddnejlika
2 g malen ingefära
1,5 g malen kardemumma
50 g fint rågmjöl
500 g vetemjöl special
20 g smör
10 g salt

80 g russin
smör till pensling

Värm sirap, svagdricka, vört och  kryddor till 35°.
Häll det över raskdegen och tillsätt mjöl, smör och salt.
Knåda på låg hastighet i 12 minuter. Öka hastigheten och kör
i 5 minuter till tills degen blir riktigt elastisk.

Strö lite vetemjöl över russinen och arbeta in dom i degen.

Lägg degen i oljad plastlåda i 45 minuter. Stöt samman degen efter halva tiden.

Läg upp degen på ett mjölat bakbord och dela i två delar. Rulla till två bullar, täck
med bakduk och låt vila i 10 minuter. Gör två avlånga bröd på en
plåt och spraya bröden med vatten. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 60 minuter.
Spraya vatten på bröden två gånger under tiden så blir det ingen skorpa
och brödet spricker inte under bakningen.
Sätt ugnen på 250° och sätt in en baksten.

Sätt in bröden i ugnen och spraya vatten i ugnen.
Sänk värmen till 200° efter 5 minuter.
Öppna luckan och släpp ut lite fukt efter 10 minuter, gör detta ett par gånger under bakningen.
Ta ut bröden när dom är 98°.
Pensla bröden med skirat smör och låt svalna på galler.

Njut med julskinka och god senap. Fram till jul går det bra med prästost!




Leave a Reply