Kardemummabullar med fördeg


posted by Helena on , , ,

No comments

Det har varit bakkväll på Ringvägen i dag. Dottern snodde i hop chokladmuffins och jag gav mig i kast med bullar. En variant med fördeg.

Att baka med en fördeg ger saftigare och hållbarare bröd, bättre konstistensen och ger mer smak. Det funkar lika fint att göra bullar på samma sätt. Äggen i degen ger en smidigare deg som är lättare att hantera. Jag använder ekologiskt rörsocker när jag bakar söta bröd, kakor eller bullar.  Tycker att det smakar lite bättre och inte lika sött som vanligt vitt socker.
Var noga med att inte tillsätta för mycket mjöl, den ska kännas som en bebismage om ni förstår vad jag menar. För mycket mjöl ger tyngre och kompaktare bröd.


Dessa bullar blir fluffiga och riktigt goda och recept kommer ursprungligen från tidningen Baka nr 2 2012.

30 st bullar

Fördeg
450 g vetemjöl special (7 1/2 dl)
80g jäst för söta degar.
2 ägg
5 dl ljummen standardmjölk

Smula ned jästen i den ljumma mjölken. Tillsätt ägg och vetemjöl. Blanda samman till en deg och låt den jäsa ca 1 timme.

Deg
fördegen
450 g vetemjöl special (7 1/2 dl)
200 g rörsocker (2dl)
150 g smör i bitar
1 tsk salt
2 tsk mortlad kardemumma

Blanda ihop alla ingredinserna i fördegen och arbeta degen i maskin i minst 15 minuter. Låt sedan jäsa i bunken i 30 minuter.

Medan det jäser blandar du fyllningen:
75 g smör
80 g rörsocker
3 msk kanel eller mängd efter smak.
(Variera med att byta ut kanelen mot mortlad kardemumma 2 tsk).

Dela degen i två delar. Knåda lätt och kavla ut till en rektangel. Gör antigen vanliga kanelbullar eller snurror. 15 st per del. Låt jäsa på plåt i 30 min. Sätt på ugnen på 250 grader medan bullarna jäser.

Pensla med uppvispat ägg, strö på pärlsocker eller mandelflagor. Grädda i mitten av ugnen i 8 minuter eller tills bullarna fått fin färg. Låt svalna på galler!

Att snurra bullar kräver lite övning! Jag har långt kvar tills jag når till denne killes färdigheter! Titta och njut, öva sedan!

Leave a Reply