Bakredskap- brödkorgar


posted by Helena on , ,

No comments

Något som jag använder fltigt när jag bakar bröd är mina brödkorgar. Jag har ett par i varierande storlek.

Surdegsbröd brukar vara lite vekare/svagare och behöver därför stöd vid jäsningen. Då kommer en korg till användning. Att jäsa degarna på detta sätt ger även ett fint mönster på de färdiga bröden. Tänk på att korgarna ska mjölas riktigt ordentligt innan, jag brukar blanda grovt rågmjöl med vetemjöl och bara skaka ur mellan gångerna jag använder dem.

Bröden ska inte heller gräddas i korgen. Man vänder upp bröden på bakspade eller skärbräda innan man skjutsar in dem i ugnen. För att få bröden att spricka upp på ett naturlig toch vackert sätt lägger man dem med skarven (verket) nedåt i korgen. Vill man hellre ha ett slätt bröd låter man skarven/verket vara uppåt.



























Det finns fina och dyra korgar i alla möjliga storlekar. Men man behöver inte köpa en dyr korg för att lyckas. Det fungerar lika bra med en vanlig korg, som den på bilden under här. Tänk bara på att korgen inte får vara för gles.

Att leta på loppis är inte dumt, är man lite modig kan man fråga på något lokalt bageri om de har korgar som de tänkt att slänga, har man tur kan man få köpa dem till en billig penning.
Några av våra andra korgar har vi köpt på Rättviks marknad och fått några i present. Det är rejäla korgar för en vettig peng. Men det går lika bra att jäsa degarna i bakduk i tex ett durkslag eller kastrull. Huvudsaken är att degen får stöd.




























Korgarna är inte bara användbara, de är också fna att titta på! Speciellt när de är lite använda och mjöliga! Och du, de funkar lika bra till vanliga jäsdegar också.

Leave a Reply